סרטן הלבלב – סימפטומים

heart-hotspot

התסמינים של סרטן הלבלב משתנים בהתאם למיקום הגידול בלבלב (ראש, גוף או זנב הלבלב), אינם ספציפיים ומופיעים לעתים קרובות גם במצבים רפואיים אחרים. לכן יכולים ליצור בלבול הן בקרב מטופלים והן אצל רופאים (משפחה, גסטרואנטרולוגים ואחרים). 

בין התסמינים נמנים:
כאבי גב או/ו בטן עליונה, ירידה במשקל, צהבת (הצהבה של העור ו / או העיניים) עם או בלי גירוד, אובדן תיאבון, בחילה, שינויים בצואה, דלקת לבלב וסוכרת חדשה שהופיעה לאחרונה ( כ-30% מחולי סרטן לבלב פיתחו סוכרת חדשה ב-1-3 שנים טרם אבחנתם).

בעת הופעת אחד או יותר מהתסמינים הללו, יש לפנות מיד לרופא ולהפנות תשומת לבו לחשש מסרטן הלבלב. 

 

simptoms-02

כאבים בבטן העליונה או בגב

אלו תסמינים לא ספציפיים המופיעים לרוב בסרטן הלבלב ועשויים להחמיר בשכיבה או 3 עד 4 שעות לאחר האכילה. גידולים גדולים לוחצים על איברים סמוכים ועלולים לגרום לכאב. עם זאת, סימפטום זה יכול להיות נפוץ גם עם מצבים רפואיים רבים אחרים וככל הנראה מקורו אינו מסרטן הלבלב.

simptoms-07

צַהֶבֶת

הצהבה של העור והעיניים, שתן כהה וצואה בהירה או שמנונית. צהבת יכולה להופיע כתוצאה מגידול החוסם את צינור המרה באופן מוחלט או חלקי, אשר מאט את זרימת המרה למעי הדק. חסימה זו מובילה לרמה מוגברת של בילירובין, תוצר לוואי מהכבד המופרש במרה, בדם. עם זאת, ישנם גורמים נוספים לצהבת, כולל אבנים בדרכי מרה ודלקת כבד.

simptoms-03

גירוד עור כללי

תופעה פחות שכיחה וסימפטום זה הנו מעורפל ובדרך כלל משולב עם סימפטום אחר כמו כאבי בטן או צהבת.

simptoms-06

סוכרת חדשה (New onset of diabetes- NOD)

סוכרת חדשה אשר הופיעה לאחרונה (1-3 שנים) באנשים מעל גיל 50 גם היא מהווה גורם סיכון לפתח סרטן לבלב. מומלץ להתייעץ עם רופא משפחה שייקח בחשבון היסטוריה משפחתית של מחלות ממאירות ומחלות רקע שונות, מוצא וכדומה.

סרטן הלבלב עלול לפגוע ביכולתו של הלבלב לייצר אינסולין, וכתוצאה מכך לגרום לסוכרת. חשוב לציין כי מרבית האנשים מפתחים סוכרת מסיבות שאינן קשורות לסרטן הלבלב. עם זאת, הופעה מאוחרת של סוכרת עלולה להעיד על סרטן הלבלב, כגורם או כתוצאה. הסימנים עשויים לכלול צמא, רעב ושתן מוגבר.

simptoms-08

בחילות והקאות

יכולים להופיע כתוצאה מסרטן הלבלב אך מהווים תסמינים למצבים רבים אחרים אשר להם אין קשר למחלת הסרטן.

simptoms-05

שינויים בצבע הצואה

צואה חיוורת או בצבע חימר. נובע לרב עקב חסימת צינור המרה. הצואה יכולה להיות בעלת ריח מוזר, חזק או לצוף אם יש בה אחוז שומן גבוה מדי.

simptoms-04

אובדן תיאבון וירידה לא מכוונת במשקל

תסמינים אלו מופיעים במחלות ומצבים רפואיים שונים, כולל סרטן הלבלב. תסמינים אלו יכולים לאותת על משהו חמור או שפיר, כמו נגיף הפוגע בקיבה. כאשר לא מדובר בירידת משקל מכוונת (דיאטה וכדומה), תסמין זה הינו מדאיג ודורש בירור. לרוב ילווה  בכאבי בטן.

simptoms-01

שלשול ועצירות

שלשול מתרחש כאשר מרכיבי המזון אינם נספגים כראוי. זה עלול לגרום לצואה מפוזרת או מימית, שומנית ומריחה רע. עצירות היא בעיה שכיחה, במיוחד בקרב חולים הנוטלים תרופות נגד כאבים. תרופות אלה מאטות את מעבר המזון דרך המעיים. שני הסימפטומים הללו מופיעים בתדירות גבוהה גם במצבים אחרים.

חשוב לציין, כי במרבית המקרים תסמינים המפורטים מעלה יכולים לנבוע מסיבות שונות ולאו דווקא כתוצאה מגידול סרטני בלבלב, אולם אם הם אינם חולפים בתוך כמה שבועות, מומלץ לפנות לרופא המטפל לשם קבלת ייעוץ רפואי.

בכל מקרה של חשד לסרטן לבלב, הכתובת הראשונה היא רופא\ת המשפחה. הרופא\ה תפנה לבדיקות הדמיה כגון אולטראסאונד בטן עליונה או CT, ולבדיקות דם לתפקודי כבד, כליות ולעיתים בדיקת מרקרים. אם יש ממצא חשוד בהדמיה, האפשרויות הבאות כוללות לקיחת ביופסיה לוידוא האבחנה, ו\או יעוץ כירורגי לקראת ניתוח, ו\או יעוץ אונקולוגי לקראת טיפול כימותרפי. לעיתים נדירות המטופל יופנה לחדר המיון לטיפול דחוף בצהבת החסימתית או בסימפטומים אחרים.

דילוג לתוכן